21. WDW
„Stare Żbiki”
Głębiej, nie byle jak, nie po łebkach,
byle liznąć, byle zbyć, ale rzetelnie,
uczciwie, dokładnie.
Nie jesteś zalogowany.
   
załóż konto
Zostań Żbikiem

Konstytucja

„Głębiej, nie byle jak, nie po łebkach,
byle liznąć, byle zbyć, ale rzetelnie,
uczciwie, dokładnie.”

21. Warszawskiej Drużyny Wędrowniczej
„Stare Żbiki”
im. gen. Ignacego Prądzyńskiego

Rozdział 1.
Tożsamość, symbolika, wartości i cele

§1
21. Warszawska Drużyna Wędrownicza

  1. 21. Warszawska Drużyna Wędrownicza im. gen. Ignacego Prądzyńskiego „Stare Żbiki” - zwana dalej 21. WDW - jest koedukacyjną wędrowniczą drużyną harcerską.
  2. 21. WDW działa w Związku Harcerstwa Polskiego. Nadrzędną jednostką organizacyjną 21. WDW jest Hufiec Warszawa-Ochota.
  3. 21. WDW działa przy XIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Staszica w Warszawie.
  4. 21. WDW należy do Szczepu 21. Warszawskich Drużyn Harcerskich ,,Żar''. 21. WDW dba o pielęgnowanie wartości i tradycji tego środowiska.

§2
Wartości i cele

  1. Swoje działanie 21. WDW opiera na wartościach wynikających z Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego oraz Kodeksu i Dewizy Wędrowniczej.
  2. Podstawowymi wartościami 21. WDW są przyjaźń, współpraca oraz zaufanie.
  3. Celami istnienia 21. WDW są:
    1. zapewnianie warunków do rozwoju członkom 21. WDW,
    2. realizacja harcerskich ideałów w życiu,
    3. budowanie i rozwijanie więzi międzyludzkich opartych o współpracę i zaufanie,
    4. wzajemne wspieranie się członków 21. WDW,
    5. pełnienie służby,
    6. kontynuacja harcerskich tradycji 21. Warszawskiej Drużyny Harcerskiej,
    7. dobra zabawa.

§3
Symbolika

  1. Barwami 21. WDW są kolory ognia: czerwony, pomarańczowy i żółty.
  2. Tradycyjnie nieoficjalnym hymnem 21. WDW są „Pejzaże harasymowiczowskie”.
  3. Opis symboli i obrzędowości znajduje się w oddzielnym dokumencie: „Obrzędowość 21. Warszawskiej Drużyny Wędrowniczej «Stare Żbiki»”.

Rozdział 2.
Członkostwo

§1
Osoby przyjęte do drużyny

  1. Przyjęcie do drużyny następuje po okresie próbnym w wyniku decyzji drużynowego, na wniosek opiekuna.
  2. Osoby przyjęte do drużyny mogą mieć status:
    1. aktywnych członków - to osoby aktywnie uczestniczące w jej życiu, tworzące ją. W przypadku konieczności zastosowania ścisłych kryteriów: aby być aktywnym członkiem, należy uczestniczyć w jakimś wyjazdowym (nie licząc „rajdu wigilijnego”) i niewyjazdowym spotkaniu drużyny w ciągu poprzedniego pół roku. Ponadto trzeba brać udział w pracach na rzecz drużyny, np. akcji zarobkowej, współorganizacji zajęć bądź pracach kwatermistrzowskich;
    2. staruchów - to osoby, które nadal czują się związane z 21. WDW, ale z racji wieku bądź obowiązków przestały aktywnie działać dla drużyny. W przypadku konieczności zastosowania ścisłych kryteriów: uczestniczyły w co najmniej jednej wyjazdowej (nie licząc „rajdu wigilijnego”) akcji drużyny w roku oraz w co najmniej jednym niewyjazdowym spotkaniu drużyny w ciągu ostatniego pół roku;
    3. kaszelków - to osoby, które zostały kiedyś przyjęte do drużyny, ale nie są ani aktywnymi członkami, ani staruchami.
  3. W życiu drużyny uczestniczą także:
    1. nowe osoby - to ludzie, którzy jeszcze nie wstąpili do drużyny, ale wykazują zainteresowanie współtworzeniem 21. WDW;
    2. ogon - to ludzie uczestniczący w życiu drużyny, którzy nie zamierzają wstąpić do niej.

§2
Prawa i obowiązki

  1. Obowiązkiem wszystkich osób uczestniczących w życiu drużyny jest:
    1. dbanie o dobre imię 21. WDW i harcerstwa,
    2. wykazywanie postawy prospołecznej,
    3. przestrzeganie regulaminów i zasad obowiązujących na poszczególnych imprezach, w szczególności Prawa Harcerskiego.
  2. Aktywnym członkom, staruchom oraz nowym osobom przysługuje pierwszeństwo przed kaszelkami i ogonem.
  3. Prawa poszczególnych grup wynikają z następnych punktów konstytucji.

Rozdział 3.
Władze

§1
Rada drużyny

  1. Rada Drużyny jest najwyższą władzą drużyny.
  2. W zebraniach Rady Drużyny mogą zasiadać wszyscy uczestniczący w życiu drużyny.
  3. Pełnoprawnymi członkami Rady Drużyny są:
    1. ci spośród aktywnych członków i staruchów, którzy zdobyli naramiennik wędrowniczy,
    2. członkowie kadry 21. WDW,
    3. osoby włączone do Rady Drużyny (patrz art. 4), poza osobami wyłączonymi na mocy artykułu 4.
  4. Rada Drużyny może nadać lub odebrać przywilej bycia pełnoprawnym członkiem Rady.
  5. Prawo głosu posiadają tylko i wyłącznie obecni, pełnoprawni członkowie Rady Drużyny.
  6. Rada Drużyny podejmuje decyzję poprzez aklamację bądź głosowanie. W przypadku głosowania wniosek zostaje przyjęty, jeśli jest więcej głosów „za” niż „przeciw” (istnieje możliwość wstrzymania się od głosu).
  7. Na wniosek pełnoprawnego członka Rady Drużyny głosowanie zostaje utajnione.
  8. Posiedzenia Rady Drużyny odbywają się na początku roku harcerskiego i kalendarzowego.
  9. Posiedzenia Rady drużyny może zwołać:
    1. drużynowy lub przyboczny,
    2. przynajmniej 1/3 pełnoprawnych członków Rady Drużyny,
    3. dowolny członek Rady Drużyny w przypadku niewypełnienia minimum programowego (patrz Rozdział 4, §1).
  10. Rada Drużyny powinna być zwołana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (z podaniem miejsca, terminu i kluczowych kwestii).
  11. Po zwołaniu Rady Drużyny staruch będący pełnoprawnym członkiem tej Rady a niezainteresowany jej przebiegiem może na ręce drużynowego zrzec się statusu pełnoprawnego członka tej Rady.
  12. Postanowienia Rady Drużyny są wiążące, gdy na posiedzeniu zasiada ponad 50% jej pełnoprawnych członków (z wyjątkiem zasad określonych w art.13).
  13. Gdy na posiedzeniu Rady Drużyny nie zbierze się ponad 50% pełnoprawnych jej członków, zostaje zwołane następne spotkanie Rady Drużyny, na którym nie obowiązuje art. 12.
  14. Na co drugim posiedzeniu Rady Drużyny odbywa się głosowanie w kwestii udzielenia drużynowemu votum zaufania.
  15. Długoterminowe decyzje Rady Drużyny są zapisywane w oddzielnym dokumencie (lub czasopiśmie).

§2
Drużynowy i kadra

  1. Drużynowy koordynuje działania drużyny.
  2. Drużynowy to przewodnik drużyny, powinien być obdarzony zaufaniem i posiadać autorytet wśród członków drużyny.
  3. Drużynowy powołuje i odwołuje przybocznych, podprzybocznych, innych członków kadry oraz przewodniczącego KSH. Drużynowy powołuje i odwołuje przybocznych, podprzybocznych oraz innych członków kadry. Drużynowy także wnioskuje do Komendanta Szczepu o powołanie lub odwołanie przewodniczącego KSH.
  4. Kadrę drużyny stanowią: drużynowy, przyboczni, podprzyboczni oraz członkowie drużyny powołani do kadry rozkazem przez drużynowego.
  5. W kadrze powinny być co najmniej 3 osoby wraz z drużynowym.
  6. Kadra czuje się odpowiedzialna za pracę i atmosferę w drużynie.
  7. Kadra kieruje pracą drużyny pomiędzy obradami Rady Drużyny.
  8. W szczególności obowiązkami kadry drużyny są:
    1. koordynacja realizacji konstytucyjnych celów istnienia drużyny,
    2. stworzenie i realizacja planu pracy drużyny,
    3. dawanie dobrego przykładu,
    4. motywowanie członków drużyny do działania i wspieranie ich w samodoskonaleniu,
    5. czuwanie nad przestrzeganiem konstytucji drużyny,
    6. rozstrzyganie bieżących problemów.
  9. Drużynowy kieruje pracami kadry drużyny i posiada decydujący głos przy podejmowanych przez nią decyzjach.
  10. Do kompetencji drużynowego ponadto należy:
    1. reprezentowanie drużyny na zewnątrz,
    2. przyjmowanie do drużyny nowych członków,
    3. przyznawanie sprawności, znaków służb i odznak żbikowych (z upoważnienia komendanta Szczepu).
  11. Pełniący obowiązki drużynowego jest drużynowym w świetle przepisów konstytucji. Podział odpowiedzialności pomiędzy pełniącym obowiązki drużynowego i opiekunem drużyny leży w ich gestii.

§3
Zmiana drużynowego

  1. Zmiana drużynowego odbywa się na skutek:
    1. decyzji drużynowego,
    2. decyzji Rady Drużyny.
  2. W szczególności Rada Drużyny rozpatruje zmianę drużynowego w wypadku łamania przez niego konstytucji, niewypełnienia minimum programowego lub nieudzielenia drużynowemu votum zaufania.
  3. Drużynowym może zostać aktywny członek drużyny, posiadający naramiennik wędrowniczy i charakteryzujący się pozytywną postawą harcerską.
  4. Zmiana drużynowego może odbyć się trybem zwykłym lub natychmiastowym. Decyzję, którym trybem następuje zmiana drużynowego, podejmuje Rada Drużyny.
  5. Zmiana drużynowego trybem zwykłym odbywa się następująco:
    1. nie wcześniej niż po tygodniu od pojęcia decyzji o zmianie drużynowego (tydzień ten służy konsultacjom dotyczącym powyższej decyzji) zostaje zwołana Rada Drużyny;
    2. zostają zgłoszone kandydatury;
    3. dopóki nie zostanie wybrany drużynowy elekt, Rada Drużyny głosuje, czy drużynowym elektem mają zostać poszczególni kandydaci;
    4. o kolejności głosowań decyduje drużynowy;
    5. Rada Drużyny podejmuje decyzję o terminie następnego posiedzenia, na którym odbywa się głosowanie, czy funkcja drużynowego zostanie przekazana drużynowemu elektowi.
  6. Zmiana drużynowego trybem natychmiastowym odbywa się następująco:
    1. nie wcześniej niż po tygodniu od pojęcia decyzji o zmianie drużynowego zostaje zwołana Rada Drużyny;
    2. zostają zgłoszone kandydatury;
    3. nowym drużynowym zostaje osoba, która uzyska największe poparcie Rady Drużyny i zostanie powołana jej decyzją na funkcję nowego drużynowego.

§4
Szczep

  1. 21. WDW obowiązuje Konstytucja Szczepu.
  2. 21. WDW akceptuje decyzje podjęte przez Radę oraz Komendę Szczepu zgodnie z Konstytucją Szczepu.
  3. Zmiana Konstytucji Szczepu wymaga akceptacji Rady Drużyny.
  4. Za system stopni harcerskich, próby harcerza i próby wędrownicze odpowiada KSH, której przewodniczącego powołuje komendant Szczepu na wniosek drużynowego 21. WDW i której działanie opisane jest w Konstytucji Szczepu.

§5
Kwatermistrz, inni funkcyjni oraz kadra wyjazdów

  1. Kwatermistrz jest osobą odpowiedzialną za gospodarkę finansowo-magazynową, w szczególności odpowiada za majątek drużyny oraz prowadzenie jej dokumentacji finansowej.
  2. Kwatermistrz jest powoływany i odwoływany przez drużynowego.
  3. Organizatorzy wyjazdów oraz inni funkcyjni są wybierani przez Radę Drużyny lub drużynowego.

Rozdział 4.
Sposób działania

§1
Minimum programowe, ścieżka rozwoju oraz delegowanie odpowiedzialności

  1. Minimum programowe w roku to przeprowadzenie:
    1. 3 wyjazdów drużyny,
    2. 3 niewyjazdowych akcji drużyny,
    3. 2 semestralnych Rad Drużyny,
    4. obozu letniego lub zimowiska,
    5. spełnienie minimum programowego opisanego w Konstytucji Szczepu.
  2. Ścieżką rozwoju w drużynie jest:
    1. okres próbny, zwany „próbą na chustę”,
    2. próba harcerza (z lilijką) i próba wędrownicza,
    3. złożenie Przyrzeczenia Harcerskiego i przyznanie Naramiennika Wędrowniczego,
    4. próba na stopień Harcerza Orlego/Harcerki Orlej,
    5. próba na stopień Harcerza Rzeczypospolitej/Harcerki Rzeczypospolitej.
  3. Działalność drużyny w dużym stopniu opiera się na delegowaniu odpowiedzialności. Niewskazane jest ingerowanie w kompetencje osób, którym powierzono odpowiedzialność.
  4. Drużyna kieruje swoją ofertę też dla osób wchodzących w wiek wędrowniczy w drużynach harcerskich. Drużyna aktywnie poszukuje wśród swoich członków osób chętnych do pełnienia służby w formie uczestnictwa w działaniach kadr pozostałych drużyn zrzeszonych w Szczepie.

§2
Wyjazdy

  1. Podstawową formą pracy drużyny są wyjazdy.
  2. Za przeprowadzenie wyjazdu - rajdu bądź obozu - odpowiada komenda wyjazdu.
  3. Komenda wyjazdu powinna skonsultować plan pracy wyjazdu z drużynowym.
  4. Komendant wyjazdu lub drużynowy może postawić warunki wyjazdu lub odmówić komuś uczestnictwa w nim, w szczególności gdy ktoś odmawia włączenia się w pracę drużyny.
  5. Komendant obozu lub zimowiska może wydawać rozkazy i przyznawać sprawności.

Rozdział 5.
Majątek i finanse

§1
Majątek

  1. Majątek drużyny jest dobrem wspólnym jej członków.
  2. Obowiązkiem użytkowników sprzętu drużyny jest jego szanowanie.
  3. Wykorzystywanie i przetrzymywanie sprzętu drużyny powinno być ustalone z kwatermistrzem bądź magazynierem drużyny.

§2
Dofinansowania

  1. Drużyna, w zależności od sytuacji finansowej, może na wniosek komendanta dotować akcje drużyny.
  2. Drużyna opłaca 50% kosztów zakupu munduru.
  3. Drużyna opłaca składki członkowskie ZHP za aktywnych członków drużyny.
  4. Drużyna opłaca składki instruktorskie za zainteresowanych tym aktywnych członków drużyny oraz staruchów.
  5. Drużyna, w uzasadnionych przypadkach, na wniosek zainteresowanego, może dofinansowywać uczestnictwo aktywnego członka, starucha bądź nowej osoby w akcji drużyny.
  6. Decyzje dotyczące dofinansowań leżą w gestii kwatermistrza i drużynowego.

Rozdział 6.
Postanowienia końcowe

  1. Konstytucja może zostać zmieniona tylko i wyłącznie decyzją Rady Drużyny.
  2. Konstytucja wchodzi w życie z chwilą jej uchwalenia przez Radę Drużyny.
  3. Wszelkie postanowienia sprzeczne z Konstytucją tracą moc z chwilą jej uchwalenia.

Warszawa, 22 lutego 2004

Warszawa, 31 sierpnia 2004
(poprawki wynikające ze zmiany nazwy z 21. WDH na 21. WDW)

Warszawa, 8 września 2006
(kosmetyczne poprawki oraz wprowadzenie powoływania członków kadry rozkazem)

Warszawa, 2 października 2006
(drobne poprawki dokonane przez Marysię Donten na wniosek Rady Drużyny)

Warszawa, 19 stycznia 2008
(dodanie możliwości rezygnacji z prawa głosu przez niezainteresowanch staruchów)

Warszawa, 15 stycznia 2012
(zmiany związane z wejściem do Szczepu 21. WDH ,,Żar'')